Article Sphere Logo
 
Main Article Categories

 Alternative Medicine
 Arts And Entertainment
 Automotives
 Beauty
 Business
 Communications
 Computer And Technology
 Disease And Illness
 Finance
 Food And Beverage
 Health And Fitness
 Home And Family
 Home Based Business
 Insurance
 Internet And E-Business
 Legal
 News And Society
 Pets And Animals
 Product Reviews
 Real Estate
 Recreation And Sports
 Reference And Education
 Self Improvement
 Shopping
 Travel And Leisure
 Women Health And Fitness
 Women Interests And Issues
 Work At Home
 Writing And Speaking
 All 511 Categories
 
"Nutrition Supplements" Article
 Article Directory Home Health And Fitness Nutrition Supplements

A Gluten Free Diet Can Affect Autism!

By Expert Author: Andrew Van Vooren
View Summary | Submitted: 2008-05-24 | Word Count: 589 words | Views: 466 view(s)
Andrew Van Vooren
Autistic children often have lower levels of detoxification enzymes and antioxidants and may therefore be more susceptible to environmental toxins and food chemicals such as gluteus. Autistic children have significantly lower mean levels of detoxification/antioxidant enzymes making it much more difficult to break down glutens. There is no universal treatment for autism, but treatment programs and diets should address the three systems of the body that are compromised in autism which is the immune system, nervous system and digestive system.

The triggers of this disease are on the rise. More susceptible kids come in contact with triggers such as gluten. Kids exposed to toxins such as mercury, lead, pesticides, and second hand smoke have higher levels of autism. Some studies have reported many nutritional deficiencies in autism patients. Numerous studies have reported that supplemental nutrients such as omega-3 fatty acids, zinc, vitamins, and magnesium may provide moderate benefits to autism patients. Avoidance of glutens and other food chemicals may also provide some relief to autism patients.

  • Evaluate the Diet
  • Rebalance the nervous System
  • Improve Intestinal Health


Allergies and intolerances to food and food additives may also play a role in autism. Elimination of potentially allergenic foods such as gluten has been tried on autistic children with mixed results. A Norwegian study found that 10 children with autism on a gluten-free diet for 1 year improved on autistic traits, cognition, and motor skills to a much greater extent than 10 children given a standard diet. Other studies have reported that children with autism have a significantly higher rate of increased intestinal permeability ("leaky gut syndrome") compared to controls.

I read that some researchers have suggested that oral probiotic bacteria supplements may be helpful in treating autism. The effect of refined sugar, food additives and gluten on autism patients is controversial, some studies showing that sugar and food additives can trigger worsened autism symptoms. A review of 16 studies with autism children found that sugar challenges were associated with worsened symptoms of inattention and hyperactivity in 4 studies, little change in 11 studies, and improvement in Autism symptoms in 1 study. Diets free of food coloring, food preservatives, and gluten have been widely used to treat children with autism since they were introduced in the 1970s. I also read that a meta-analysis of 15 double-blind, placebo-controlled studies in patients with autism reported that artificial colors such as tartrazine significantly increased autism symptoms. Of the 15 individual studies, 5 stated that food colors and gluten were associated with significantly increased autism symptoms, 8 showed that food colors and gluten were associated with no significant increases in autism symptoms, and 2 showed that food colors an gluten were associated with no significant decreases in autism symptoms.

Besides gluten and food colors, other dietary components that could possibly worsen autism symptoms include food preservatives such as benzoate, nitrates, and monosodium glutamate as well as food that naturally contains salicylates (such as almonds, oranges, raspberries, apples, cherries, grapes, peaches, strawberries, cucumbers, plums, and tomatoes).

Autism appears to involve a broad range of genetic, prenatal, social, developmental, nutritional, and environmental factors and it is unlikely that only 1 single cause will be found for either disorder. Multiple treatment modalities are probably needed to treat patients with autism and may include nutritional, environmental, pharmacologic, and psychosocial interventions.

All children born to this wonderful planet have obstacles to overcome. To children with autism, these obstacles may appear more difficult. These beautiful and wonderful children require tender coaxing back into the world so that they might experience the magnificence that life has to offer.
About the Author/Author Bio

Andrew Van Vooren, a husband and family man whom firmly believes in natural colic remedies for infants. Andrew has authored numerous articles on the topics of colic in babies and infant reflux. He confidently believes in using homeopathic products to relieve many infant discomforts.

Article Source: http://www.articlesphere.com/Article/A-Gluten-Free-Diet-Can-Affect-Autism-/142434

This Article has been viewed 466 times.

Comments on this Article


More "Nutrition Supplements" Related Articles

 

Listed below are more articles related to the above article from the "Nutrition Supplements" article category.

People interested in the above article "A Gluten Free Diet Can Affect Autism!" are also interested in the related articles listed below:

Glutathione sounds like a medical term and traditionally, very few people know what it is. However, this term is becoming more and more commonly known. It is a type of antioxidant that offers tremendous health benefits. Glutathione in the body is responsible for getting rid of harmful toxic substances. As we go about our daily activities, the human body is absorbs harmful toxins from food and our surroundings.
Acai is a staple food throughout the Amazon, and that status owes directly to its marvelous flavor. Acai explodes with flavor, and gets better with every mouthful. Acai berry juice contains more antioxidants than red wine! Antioxidants are considered by some to be beneficial to help combat premature aging and prevent other ailments and is often used to detoxify the body. Acai berry has a unique tropical fruit flavor and provides a high level of nutritional benefits. The Acai berry contains high levels of antioxidants also known as anthocyanins.
Of all the benefits of the Acai berry, the antioxidant properties are given the most attention. Perhaps that's because most of the health benefits offered by the Acai berry are related to its antioxidant properties. Being antioxidant means that the berry is capable of getting rid of harmful toxins in the body.
The Acai berry has been heavily promoted by the media in recent times. It has been endorsed by top celebrities such as Oprah Winfrey and Rachel Ray. The Acai fruit is believed to have many health benefits, and is therefore gaining prominence very quickly. Although many people are still learning about the health benefits of the Acai berry, the fact is, Central and South Americans have long known about these benefits.
Zinc supplements provide a much needed mineral that is needed by each and every cell in your body. The body is unable to produce zinc on it's own, which is why we need to makes sure we eat enough food that contains the mineral, drink enough water, or use the proper supplements that will give our cells the zinc they need.
Even though a lot of people don't actually realize it, a lot of antioxidant foods that we consume are from vegetables. Vegetables such as broccoli, cauliflower, tomatoes, and peppers are all excellent choices with some great benefits for your body. When consuming vegetables, you should always go for those that are rich in color, as they are high in what is known as phytonutrients.
Although getting the proper amount of vitamins and nutrients from natural food is important, it can be very hard to do. Those who can't get the minerals and such they need from food, turn to vitamins and supplements. With vitamin supplements being a big business, there are many manufacturers to choose from. Each year, there are thousands of supplements out there, with customers spending billions and billions of dollars to get the supplements and vitamins they need.
Article Directory Home Health And Fitness Nutrition Supplements

Can't find what you're looking for? Try Google Search!
(Search in 26 languages: English, Spanish, French, Japanese, Arabic, Italian, German,
Chinese Simplified, Chinese Traditional, Dutch, Korean, Portuguese, Russian, Greek, Serbian
Slovak, Hebrew, Swedish, Romanian, Polish, Norwegian, Finnish, Danish, Czech, Croatian, Bulgarian)
 
 
Copyright © 2005 - by Larry Lim, Singapore - Article Search Engine Directory at ArticleSphere.com™
All Rights Reserved Worldwide. All Trademarks and Servicemarks are the property of the respective owners.
Template Design by Internet Marketing Singapore | Internet Marketing | Singapore Classified
Español Français Bulgarian 汉语 漢語 Croatian Czech Danish Dutch Finnish Deutsch Ελληνικά Italiano 日本語 한국어 Norwegian Polish PortRomanian Русско Serbian Slovak Swedish [أربيك] Hebrew